Wat is het?
Deze module bestaat uit online vragenlijsten, die de patiënt invult vóór het eerste consult. De antwoorden op de vragen geven een beeld van klachten, symptomen en hulpvraag. Slimme algoritmes analyseren deze input en signaleren alarmsymptomen, urgentie en verwijsrichting.
Dit geeft patiënten inzicht in de mogelijke vervolgstappen. En zorgverleners krijgen zo vooraf inzicht in de belangrijkste informatie: klachten, duur, ernst, voorgeschiedenis en aandachtspunten.
De module Intake & Triage activeert patiënten vanaf het eerste moment, waarna je eventuele vervolgmodules (zoals een gespreks- of keuzehulp) gericht kunt inzetten.
Een slimme assistent
Onderdeel van de module is een interactieve chatbot, ontworpen om patiënten 24/7 te begeleiden in hun zorgpad. Op basis van gevalideerde medische kennis geeft de assistent begrijpelijke uitleg, stelt gerichte vragen en helpt patiënten actief na te denken over hun klachten, voorkeuren en keuzes. Tegelijkertijd ondersteunt de assistent bij het onderhouden, versterken en verbeteren van de gezondheid.
Hoe werkt het?
-
1Vragenlijst invullen
De patiënt vult de digitale intake zelfstandig in, of samen met een naaste of zorgprofessional.
-
2Vervolgstap kiezen
De uitkomst van de digitale intake helpt om een passende vervolgstap te kiezen: zelfzorg, naar de huisarts of een verwijzing naar een specialist.
-
3Aanvullende modules ontsluiten
Afhankelijk van de uitkomst krijgt de patiënt toegang tot aanvullende modules zoals bijvoorbeeld een gespreks- of keuzehulp.
-
4Ingevulde gegevens inzien
Als zorgverlener ontvangt je een helder overzicht van de ingevulde gegevens. Inclusief de belangrijkste symptomen, relevante voorgeschiedenis, persoonlijke context en andere aandachtspunten.
-
5Consult efficiënter invullen
Patiënt en zorgverlener hebben vooraf antwoorden op relevante vragen, waardoor er tijdens het consult meer tijd is voor een doelgericht gesprek.
‘Passende zorg begint met het juiste gesprek. Wat past bij deze patiënt, op dit moment, in deze situatie? De modules van PatiëntPlus helpen ons om dat gesprek goed te voeren.'
-
83% meer duidelijkheid over klachten en wat te verwachten: bevordert regie en zelfvertrouwen
-
15% efficiënter zorggebruik: minder onnodige consulten/verwijzingen, beter zicht op hulpvraag
-
20% tijdwinst in de spreekkamer: consulten worden korter en inhoudelijker
Veelgestelde vragen
Hoe krijg ik als zorgverlener de informatie uit de intake?
De module Intake & Triage koppelen we met het HIS of EPD. De ingevulde gegevens kunnen worden gedeeld als PDF-bestand, via een viewer binnen het platform, of via integratie met het EPD (zoals HL7 of FHIR).
Koppelen met een API kan ook, dan zijn de ingevoerde gegevens direct beschikbaar binnen bestaande systemen en werkprocessen.
Kan ik zelf vragen toevoegen aan deze module?
Jazeker, in overleg kunnen we specifieke vragen toevoegen die passen bij de werkwijze of doelgroep van jouw organisatie. Zo sluit de module nog beter aan op lokale protocollen of zorgpaden, terwijl de basisstructuur en medische onderbouwing behouden blijven.
Kunnen we de module Intake & Triage ook losstaand inzetten?
Ja, de module is flexibel inzetbaar en kan je zowel in combinatie met andere modules als stand-alone gebruiken. Bijvoorbeeld als losse digitale intake vóór een consult, of als onderdeel van een breder zorgpad met keuzehulpen, educatie of monitoring.
Door onze tools modulair aan te bieden, sluiten we zo goed mogelijk aan bij bestaande werkprocessen en behoeften binnen jouw organisatie. Zo creëren we samen een samenhangend zorgpad dat de patiënt begeleidt van klacht tot besluitvorming.
Zijn de vragenlijsten gevalideerd?
Ja, de vragenlijsten zijn ontwikkeld op basis van medische richtlijnen en gevalideerd in samenwerking met zorgprofessionals uit de praktijk.
We toetsen de vragenlijsten regelmatig aan actuele standaarden en feedback uit het veld, om betrouwbaarheid, relevantie en toepasbaarbaarheid te waarborgen.