Keuzehulpen via HiX: alles centraal op een plek

In gesprek met
Machteld de Vries en Mariska Pieterson-Schokker
Machteld de Vries & Mariska Pieterson-Schokker
Doktersassistenten, Tjongerschans Ziekenhuis
Mariska Pieterson en Machteld de Vries

Eind 2022 was de eerste integratie van keuzehulpen in het EPD (HiX) een feit. Sindsdien zetten meerdere ziekenhuizen keuzehulpen in via HiX. Hoe bevalt dit in de praktijk? We spraken Machteld en Mariska, beide doktersassistent chirurgie in Tjongerschans.

Tjongerschans begon in 2018 met 2 keuzehulpen (liesbreuk en galblaas), om het samen beslissen met de patiënt te bevorderen in de praktijk. Toch bleek dat niet altijd eenvoudig. “We moesten wisselen tussen verschillende systemen.  Maar nu staat alles centraal op één plek, direct gekoppeld aan de patiënt in het EPD. Dat scheelt enorm veel tijd, het is minder foutgevoelig en we hoeven geen keuzehulpen meer te scannen of uit te printen.” Inmiddels gebruikt het ziekenhuis 10 keuzehulpen.

Uitreiken via HiX, hoe werkt dat?

“Een patiënt krijgt een verwijzing van de huisarts. Als poli chirurgie hebben wij ervoor gekozen om patiënten te bellen voor het maken van de afspraak. De keuzehulp wordt op dat moment ook uitgezet. Deze e-mail wordt automatisch verstuurd naar de patiënt. We wijzen in het telefoongesprek op de voordelen van een keuzehulp. Zo proberen we patiënten te activeren om de keuzehulp in te vullen. We laten weten dat we als ziekenhuis veel belang hechten aan gezamenlijke besluitvorming en dat ze zelf een stem hebben in hun zorgkeuze.

De uitkomsten van de keuzehulp kunnen patiënten bespreken met de arts, daar zijn ze ook blij mee. De keuzehulpen worden zeer goed ingevuld. Via HiX wordt na een aantal dagen automatisch een reminder naar de patiënt gestuurd.”

Wat vinden de artsen ervan?

‘De artsen zijn enthousiast over de keuzehulpen. Die zien bij het lezen van een ingevulde keuzehulp in één oogopslag wat een patiënt wil en naar welke behandeling de voorkeur uitgaat. Dit kan bijvoorbeeld wel of geen operatie zijn. De artsen gaan zo makkelijker het gesprek aan met de patiënt.’

‘Ook merken we dat patiënten beter voorbereid op het spreekuur komen en met meer overtuiging een behandeling aangaan. Met betrekking tot de integratie met het EPD, merken we dat artsen gemakkelijker vooraf aan het spreekuur de ingevulde keuzehulpen kunnen inzien. Daarnaast krijgen we van PatiëntPlus wekelijks een update met actuele cijfers over hoe vaak de keuzehulp is uitgereikt, ingevuld en besproken”.

"Nu staat alles centraal op één plek, direct gekoppeld aan de patiënt in het EPD. Dat scheelt enorm veel tijd, het is minder foutgevoelig en we hoeven geen keuzehulpen meer te scannen of uit te printen."
Machteld de Vries en Mariska Pieterson-Schokker
Machteld & Mariska
Doktersassistenten, Tjongerschans Ziekenhuis

Hoe ging de implementatie?

‘Binnen ons ziekenhuis zijn een aantal enthousiaste chirurgen die graag met de keuzehulpen werken. Zij sturen op basis van de actuele cijfers collega’s aan om de keuzehulp vaker in te zetten. Dit is een combinatie van eigen enthousiasme en betrokkenheid vanaf de start. We waren onderdeel van de werkgroep en stonden meteen achter het doel.’

‘De implementatie van de keuzehulpen en het realiseren van de integratie in HiX ging hierdoor heel snel. We wisten door PatiëntPlus wat er van ons verwacht werd en hoe we de keuzehulp in moesten zetten. We hebben inmiddels ook een ander ziekenhuis verteld over onze ervaringen en implementatie met HiX.’

Hebben jullie nog tips voor andere ziekenhuizen?
  • Probeer ook collega's te enthousiasmeren. Dat ging bij ons vrij natuurlijk, doordat we met elkaar achter het doel van de keuzehulpen staan.
  • Bel zelf de patiënten. Het is fijn om mensen persoonlijk te motiveren om de keuzehulp in te vullen. We merken dat door dat telefoontje de keuzehulp goed wordt ingevuld.