Voorkom desinformatie, geef patiënten grip

AI Chatbot

Onze interactieve chatbot is ontworpen om patiënten 24/7 te begeleiden in hun zorgpad. Op basis van gevalideerde medische kennis geeft de assistent begrijpelijke uitleg, stelt gerichte vragen en helpt patiënten actief mee te denken over hun gezondheid en zorgpad.

Slimme Assistent: AI gedreven chatbot voor patiënten
In ontwikkeling in samenwerking met
  • Noordwest Ziekenhuisgroep
  • Xpert Clinics

Wat is het?

Op dit moment werken we aan een AI gedreven chatbot die patiënten stap voor stap in hun zorgpad begeleidt. De chatbot geeft begrijpelijke uitleg en stelt gerichte vragen, op basis van:

  • gevalideerde medische kennis
  • lokale richtlijnen
  • je eigen folders

Van het begrijpen van klachten en behandelopties, tot het voorbereiden van gesprekken met de zorgverlener; de chatbot is 24/7 beschikbaar voor begrijpelijke uitleg en persoonlijke begeleiding.

'Passende zorg begint met het juiste gesprek. De e-health modules van PatiëntPlus helpen ons om dat gesprek goed te voeren.'
Joke Bais
Joke Bais
Gynaecoloog, Noordwest Ziekenhuisgroep

Hoe werkt het?

Patiënten kunnen de chatbot 24/7 raadplegen. Het past zich aan de situatie en het zorgpad van de patiënt aan.

  • 1
    Patiënt krijgt automatisch een link

    Kies daarvoor het juiste moment in het zorgpad. Bijvoorbeeld na triage en intake, bij een verwijsindicatie, ter voorbereiding op een beslissing of als naslagwerk.

  • 2
    Onderzoeken en informeren

    De chatbot brengt in gesprek met de patiënt de klachten in kaart, deelt medische informatie, verkent drijfveren en context en monitort het functioneren.

  • 3
    Voorbereiden

    Met gerichte vragen en betrouwbare informatie in begrijpelijke taal helpt de chatbot patiënten bij de voorbereiding op het gesprek met de zorgverlener.

  • 4
    Samenvatten

    Aan het einde van het gesprek maakt de chatbot een korte en duidelijke samenvatting. Die is altijd terug te lezen.

Inzet AI chatbot veelbelovend

Op dit moment onderzoeken we het werken met de chatbot bij Noordwest Ziekenhuisgroep en Xpert Clinics. De eerste verkenningen van de mogelijkheden zijn positief en het is de bedoeling dat we de slimme chatbot standaard toevoegen aan ons aanbod, voor ieder zorgpad.

Interesse, vragen of ideeën? We staan overal voor open.

Veelgestelde vragen

Waar haalt de AI Chatbot informatie vandaan?

De informatie die de chatbot gebruikt is gebaseerd op gevalideerde medische content die PatiëntPlus ontwikkelt in samenwerking met zorgprofessionals en volgens wetenschappelijke richtlijnen. Alle teksten worden opgesteld door medische schrijvers en gecontroleerd door specialisten. De inhoud is evidence-based en afgestemd op actuele richtlijnen en patiëntencommunicatie op taalniveau B1 (begrijpelijk Nederlands).

Waar mogelijk vullen we de informatie aan met keuzes en vragen die patiënten helpen zich goed voor te bereiden op het gesprek met hun zorgverlener.

We kunnen de chatbot ook koppelen aan specifieke gespreks- of keuzehulpen, zodat patiënten direct toegang hebben tot informatie en vragen die passen bij hun zorgpad.

Kunnen we ook eigen folders of informatie toevoegen?

Zeker! Als zorginstelling kun je eigen folders, teksten of links toevoegen aan de chatbot. Zo maak je een mix van landelijke, gevalideerde informatie van PatiëntPlus én informatie die relevant is voor patiënten in jouw zorginstelling (zoals folders van poliklinieken of specifieke protocollen). Je kunt dit eenvoudig zelf beheren en actualiseren.

Kan de AI Chatbot ook praktische, logistieke vragen beantwoorden?

Ja, je kan de chatbot ook instellen op veelgestelde praktische vragen, zoals:

  • Waar moet ik mij melden?
  • Wat moet ik meenemen?
  • Hoe lang duurt een afspraak of onderzoek?
  • Hoe kan ik een afspraak wijzigen of annuleren?

Zo krijgen patiënten snel en duidelijk antwoord zonder op de website te hoeven zoeken of de poli te bellen. Dat betekent: minder druk op de poli en meer tevreden patiënten.

Kunnen we de AI Chatbot koppelen aan - of integreren met - ons EPD en/of patiëntenportaal?

Ja, de chatbot is ontwikkeld om goed te kunnen samenwerken met bestaande systemen zoals EPD’s en patiëntenportalen.

Afhankelijk van het systeem doen we dat:

  • Via een link of widget vanuit het portaal of EPD
  • Via API’s voor diepere integraties
  • Met Single Sign-On (SSO), zodat de patiënt naadloos kan overstappen zonder aparte inlog.

Het grote voordeel van zo’n koppeling? Het zorgt voor een soepele gebruikerservaring én verlaagt de administratieve belasting voor zorgverleners.

De voordelen

Wat de inzet van AI voor de zorg kan betekenen

Minder herhaalconsulten

De chatbot is 24/7 bereikbaar. Daardoor zijn minder herhaal-consulten nodig en krijgt de poli minder vragen.

Minder werkdruk

Patiënten hebben zelf toegang tot gezondheidsinformatie en monitoring, dat scheelt tijd.

Betere vaardigheden

De chatbot helpt gezondheidsvaardigheden onderhouden, versterken en verbeteren

Effectieve consulten

Zorgverleners zijn minder tijd kwijt aan uitvragen en uitleggen, dat geeft meer ruimte voor inhoudelijke verdieping.

Geen desinformatie

De AI Chatbot haalt z'n informatie uit medisch en wetenschappelijke gevalideerde medische kennisbronnen.

Beter passende zorg

De chatbot versterkt de communicatie tussen patiënt en zorgverlener, je maakt samen beter geïnformeerde keuzes.

'Nu patiënten zich van te voren kunnen verdiepen in de mogelijkheden, is er meer tijd tijdens het gesprek en is het makkelijker om een keuze tijdens dit gesprek te maken. Dat voorkomt vervolgafspraken of het uitstellen van keuzes.'

Gynacoloog
Máxima MC

Interessant voor jullie organisatie?

Probeer alle beschikbare modules voor een onderwerp naar keuze!
Vraag een proefpakket aan