Het Noordwest Ziekenhuis in Alkmaar heeft een eigen borstkliniek met één van de grootste mammacare poli’s van Nederland. Verpleegkundig consulent Rieneke van Dijk-Bos is de aanjager van de inzet van keuzehulpen binnen de kliniek voor vrouwen met borstkanker.
Rieneke legt uit hoe zij in de praktijk werkt met de keuzehulpen: ‘Het gesprek met de plastisch chirurg is makkelijker, duidelijker en sneller.’
Welke keuzehulpen gebruiken jullie?
Het Noordwest gebruikt in de borstkliniek 3 keuzehulpen:
- Keuzehulp Borstbesparende Operatie of Borstamputatie
- Keuzehulp Borstreconstructie: wel of niet
- Keuzehulp Aanvullende Behandelingen bij Borstkanker
Rieneke: ‘Alle keuzehulpen zijn samen met specialisten en de borstkankervereniging ontwikkeld en inmiddels een paar honderd keer ingezet op onze poli. We zien de keuzehulp als een waardevolle aanvulling op de behoefte van de patiënt. We merken dat er veel informatie op de patiënt afkomt. Daarbij is het vaak een emotioneel geladen moment en keuzes maken is moeilijk. Dan is het fijn als je thuis alles rustig kan nalezen en bespreken. De persoonlijke benadering staat bij ons hoog in het vaandel, daarom kijken we per patiënt of en wanneer een keuzehulp van toepassing en gewenst is.’
Welke resultaten merk je van het werken met keuzehulpen bij borstkanker?
‘Van de plastisch chirurgen krijgen we terug dat patiënten beter zijn voorbereid op het gesprek. Ze herkennen de verschillende operaties en operatiemogelijkheden en zijn op de hoogte van de voor- en nadelen van de operaties. Dat maakt het gesprek makkelijker, duidelijker en sneller.’
‘Een keuzehulp helpt patiënten een weloverwogen keuze te maken, waardoor ze ook vaker achter de uiteindelijke behandelkeuze staan. Het ondersteunt de gezamenlijke besluitvorming. Als de patiënt met de chirurg een gesprek heeft over het behandelplan, zijn er meestal verschillende opties. De keuzehulp helpt om het gesprek over de behandelopties echt sámen te voeren,’ aldus Rieneke.
Hoe heb je de organisatie betrokken bij het inzetten van keuzehulpen?
‘Als initiatiefnemer van dit project wilde ik iedereen meekrijgen. Aan de hand van data konden we monitoren wie de keuzehulpen gebruikte, hoe en wanneer. Zo konden we gericht ondersteuning bieden.’
‘Om de bewustwording over de meerwaarde van keuzehulpen te laten groeien hebben we onderlinge evaluaties georganiseerd. We hebben de opmerkingen van patiënten meegenomen in de evaluaties en de afdeling communicatie erbij betrokken. De evaluaties werden gedeeld met onze afdeling in korte verslagen per e-mail. We merken dat het helpt als de keuzehulp vaker in beeld is, via ervaringsverhalen en direct in het EPD (HiX). Zo gaat het onderwerp meer leven en wordt het eenvoudiger om een keuzehulp in te zetten en te bekijken.’
'We merken dat het helpt als de keuzehulp vaker in beeld is, via ervaringsverhalen en direct in het EPD (HiX). Zo gaat het onderwerp meer leven en wordt het eenvoudiger om een keuzehulp in te zetten en te bekijken. Het is belangrijk dat we ervaringen delen en blijven sparren met elkaar.’
-
Blijf ervaringen delen en sparren met elkaar om de keuzehulpen succesvol in te zetten.
-
Laat bij het uitreiken van de keuzehulp weten welke informatie voor die patiënt van toepassing is. Zo kan een patiënt zich thuis gerichter inlezen en komt met de juiste verwachtingen op het vervolgconsult.
-
Gebruik data om te monitoren wie de keuzehulpen gebruikt, hoe en wanneer. Zo kan je gericht ondersteuning bieden.