Gesprekshulpen en symptoomchecker optimaliseren ondersteuning

PatiëntPlus introduceert de gesprekshulp in combinatie met een symptoomchecker. De gesprekshulp maakt duidelijk welke behandeling mogelijk passend is voor de betreffende patiënt. De symptoomchecker toetst of de gesprekshulp past bij de reden van verwijzing. Zowel arts als patiënt hebben toegang tot de resultaten van de gesprekshulp en de symptoomchecker.
Gesprekshulp

Verschil keuzehulp, gesprekshulp en symptoomchecker

Bij de meeste keuzehulpen is een definitieve diagnose nodig om ze te kunnen gebruiken. Voor de gesprekshulp is dat niet nodig. Op basis van de verwijzing kan je een gesprekshulp voorafgaand aan het eerste consult met de medisch specialist inzetten.

In de gesprekshulp zijn behandelopties neutraler gepresenteerd dan in de keuzehulp. Daarnaast vraagt de gesprekshulp wél naar drijfveren en context van de patiënt, maar niet naar een behandelvoorkeur. Dat maakt de gesprekshulpen laagdrempeliger inzetbaar.

De bijbehorende symptoomchecker bestaat uit 5 tot 10 vragen waarmee je toetst of de klachten van de patiënt passen bij de verwijzing of de (werk)diagnose. In het verlengde daarvan, beoordeelt de symptoomchecker of de gesprekshulp van toepassing is op de situatie van de patiënt.

Geen beslis-consult nodig

Doordat je de gesprekshulp voorafgaand aan het eerste consult met de medisch specialist inzet, komt de patiënt goed geïnformeerd over de behandelopties naar het consult. Een tweede consult (‘beslisconsult’) is daardoor niet meer nodig. Dit neemt een belangrijke drempel weg om keuzehulpen in te zetten door ziekenhuizen waarbij een tweede consult (‘beslis-consult) inplannen niet mogelijk is.

Voordelen voor patiënten
  • De gebalanceerde, relevante informatie helpt bij voorbereiding op het consult
  • Maakt verwachtingen van behandelopties realistisch en genuanceerd
  • Gestructureerde vragen en antwoorden maken de communicatie met zorgverleners makkelijker
  • Stimuleren actieve deelname aan beslissingen over het behandeltraject door het gevoel van eigenaarschap en controle te vergroten
Voordelen voor zorgverleners
  • Flexibele ondersteuning bij besluitvormimg en het stellen van diagnose
  • Efficiënter spreekuur door betere voorbereide patiënten en gestandaardiseerde informatieoverdracht en besluitvorming
  • Beter inzicht in symptomen van patiënt, leidt tot een nauwkeuriger diagnose en behandeling
  • Hulpmiddel bij triage: helpt urgentie van hulpvraag inschatten

Gesprekshulp bij knie- en heupslijtage

De gesprekshulp en symptoomchecker zijn op dit moment beschikbaar voor mensen met knie- en heupslijtage. De eerste ervaringen van artsen met de gesprekshulpen zijn erg positief.

Binnenkort maken we ook symptoomcheckers beschikbaar voor:

  • galstenen
  • liesbreuk
  • tonsillitis
  • buisjes

Wil je hier gebruik van maken? Op aanvraag activeren we de gesprekshulp en symptoomchecker ook voor jouw organisatie.