Reumatoloog Hennie Raterman: ‘Met de keuzehulp voer je een ander gesprek.’

Één van de doelen van Noordwest Ziekenhuisgroep is om patiënten meer te betrekken bij hun zorg. Daarom stelt het ziekenhuis sinds 2020 keuzehulpen ziekenhuisbreed beschikbaar. Inmiddels zijn er zo’n 20 keuzehulpen in gebruik en is het ziekenhuis verder aan het opschalen, onder andere bij de mamacare poli en de polikliniek reumatologie.
Hennie Raterman

Reumatoloog Hennie Raterman en unithoofd Poli Reumatologie Esther Kool leggen uit waarom zij met de keuzehulp voor osteoporose werken en hoe ze de implementatie succesvol hebben aangepakt.

Waarom hebben jullie gekozen voor de Keuzehulp Osteoporose?

Hennie: ‘Als je kijkt naar het ziektebeeld van osteoporose dan merken we dat veel patiënten niet door hebben dat ze een ziekte hebben. Ze komen met klachten op de poli die lijken te komen door bijvoorbeeld een valpartij. De keuzehulp zorgt ervoor dat bewustwording over osteoporose toeneemt, net als de behandelopties: ‘Wat is deze ziekte en wat kan ik straks precies verwachten bij de dokter?’.

Welke resultaten merk je in de praktijk van werken met de keuzehulp?

‘Door de keuzehulp heb ik een heel ander gesprek met mijn patiënten. Tijdens het consult refereer ik aan de keuzehulp, zo is het startpunt al anders. Ik merk dat de keuzehulp patiënten helpt om de diepte in te gaan, andere vragen te stellen en een gewogen afweging te maken tussen de behandelopties.’

‘Als professional moet je je gespreksvoering daar ook op aanpassen. Bijvoorbeeld als je door de keuzehulp weet dat een patiënt liever geen medicatie gebruikt. Dan voer je een ander gesprek, ga je dieper daarop in en probeer je de twijfel boven tafel te krijgen en daar een goed gesprek over te voeren. Wanneer het lukt om de patiënt in eigen keuze te begeleiden is dat een mooi compliment voor de keuzehulp,’ aldus Hennie.

'De keuzehulp maakt mijn consulten efficiënter, effectiever én leuker.'
Hennie Raterman
Hennie Raterman
Reumatoloog, Noordwest Ziekenhuisgroep

Hoe hebben jullie de implementatie van de keuzehulp bij Reumatologie aangepakt?

Esther Kool, unithoofd poli reumatologie: ‘Om te zorgen dat de keuzehulp goed geïmplementeerd werd op de afdeling zijn we klein begonnen en hebben we een aantal routes bewandeld. Steeds hebben we het behapbaar gehouden en gemonitord wat wel of niet werkt. We hebben nu 2 aanspreekpunten op de poli om vragen aan te stellen, en zij hebben ook de taak om de keuzehulp te versturen. Daarbij hebben we gebruik gemaakt van het advies om folders mee te geven met een link naar de keuzehulp.’

‘Als we zien dat iemand minder digitaal vaardig is, dan printen we de keuzehulp uit. Verder hebben we gemerkt dat nabellen helpt om meer ingevulde keuzehulpen te realiseren. Deze handeling is straks minder nodig, doordat de keuzehulpen standaard in HiX staan.’

Hennie: ‘Het succes van een keuzehulp valt of staat bij de connectie tussen het zorgproces, het ziekenhuissysteem en de keuzehulp. Het is fijn dat nu standaard een mail verstuurd wordt met de keuzehulp die klaarstaat. Daarbij is het van belang dat de keuzehulpen goed worden afgestemd met wetenschappelijke verenigingen en volgens de laatste richtlijnen zijn geüpdatet.’

Zou je de keuzehulp aanraden aan collega’s?

Hennie: ‘Ik zou de keuzehulp zeker aanbevelen aan mijn collega’s. Ik ben heel positief over de keuzehulp en zie het als een relevante tool om tot mooie gesprekken en goede besluitvorming te komen. De keuzehulp maakt mijn consulten efficiënter, effectiever, en leuker. Patiënten voelen zich gehoord en er wordt beter geluisterd.’

Esther: ‘Ik raad het zeker aan, en als tip voor de specialist; refereer eraan, laat de patiënt merken dat je de antwoorden hebt gelezen.’